Åbent hus i vaskeriet

Tak for gode spørgsmål, input og forslag ved åbent hus i Bispeparkens Vaskeri.

Miele, driften og bestyrelsen går blandt andet videre med:

– Sæbevalg skal være tilgængelig på tavlen for vaskemaskine 9-16.

– Vi skal sikre at ventilationen virker, også i forhold til luftfugtighed af hensyn til tørretumblerne.

– Tjek af rengøring af regnvandstanke, skyllevandets og sæbens rør og ledninger.

– Tjek mulighed for tavle med mail og whiteboard til fejlmelding i vaskeriet.

– Opreklamering af hvornår der er ekstra god plads i vaskeriet.

Nyt om arbejdet med forslag til Bispeparkens Helhedsplan

Kære medbeboer

I Bispeparkens Bestyrelse arbejder vi fortsat på at få et forslag klar omkring Bispeparkens Helhedsplan, som indeholder renovering og forbedring af alle bygninger og boliger i Bispeparken.

Vi venter på tal

Status er, at vi har fået tallene fra Landsbyggefonden. Nu skal vi have nogle tal fra fsb administrationen. Det er ikke et facit, men et input til vores arbejde. Når vi har alle tallene, så skal vi regne på det og kigge ekstra godt på, hvordan vi kan lave et forslag ud af det.

Aktuel tidsplan

Den nuværende plan er have et forslag klar før sommerferien og at holde to afdelingsmøder inden nytår, hvor vi kan justere forslaget ind og stemme om eventuelle ændringsforslag, henholdsvis stemme om det endelige forslag. Der kan dog opstå forsinkelser, som det er sket før.

Vi prøver allerede nu at se, om alle nødvendige renoveringer er med i planen og om der er ting med, som vi reelt ikke har brug for. For eksempel mener vi ikke, at det er nødvendigt eller ønskeligt at skifte alle døre inde i lejlighederne. Vi vil kun skifte dem, der er i stykker eller slidt op.

Pilotprojektet med renovering og opdatering af to eksisterende køkkener er i gang, og det ser ud til at de færdige køkkener kan fremvises før sommerferien.

Bispeparkens Helhedsplan er vores plan

Det er vigtigt at understrege, at det er os, der bor i Bispeparken, der skal bestemme, hvordan vores helhedsplan skal se ud. Også i forhold til økonomi og husleje. Vi sparer allerede meget op i dag til at betale Helhedsplanen. Uanset hvad fsb administrationen eller andre kunne komme til at sige, så er det Bispeparkens Bestyrelse, der udformer og stiller forslaget, og alle os beboere i Bispeparken, der kan stille ændringsforslag og stemme om det endelige forslag på et afdelingsmøde.

God jul og godt nytår

Kæmpe sejr for beboerne ved EU-domstolen 

I retssagen, som beboere fra Mjølnerparken har anlagt mod staten, er EU-domstolen 18.december 2025 kommet med klare argumenter for, at den danske lov med listning af boligområder og krav om ”omdannelser” udgør direkte og indirekte diskrimination, hvilket vil betyde at den danske lov er ulovlig. EU-domstolen lader det være op til Østre Landsret at tage konsekvensen. EU-domstolen peger også på, at lovgivningen og stemplingen af boligområder og beboere er stigmatiserende, og dermed modarbejder integration.

Det er et meget klart argument for at stoppe alle tvangsflytninger og nedrivninger og frasalg af almene boliger nu, og indtil sagen er endelig afgjort. Foreløbig i det danske retssystem og eventuelt derefter ved Menneskerettighedsdomstolen. Boligforeningerne har et meget stort ansvar for at stoppe nu.

Det må betyde, at alle planer om tvangsflytninger, nedrivninger og frasalg af almene boliger øjeblikkeligt stoppes. Det gælder i alle de 17 boligområder, der ifølge den lovgivning, der nu er dømt ulovlig, skal gennemføre en ”omdannelse” via en såkaldt ”udviklingsplan”, selv om kun 5 af disse områder siden 1. december opfylder kriterierne for at stå på listen over ”omdannelsesområder.

”Vi er tilfredse med dommen, hvor selve argumenterne svarer til generaladvokatens forslag til dom fra februar”, udtaler en af sagsøgerne, beboerformand i Mjølnerparken, Muhammed Aslam, og tilføjer: ”Her er de fleste boliger solgt fra til et firma, hvor den tidligere overborgmester Jens Kramer er direktør. Min gamle lejlighed lejes nu ud til andre til mere end dobbelt husleje” og slutter: ”Vi vil have vores hjem og vores naboer tilbage, og meget gerne en erstatning for det, vi har været igennem”

Flere steder i landet har beboere gjort indsigelser imod opsigelser, og nægtet at flytte fra deres hjem i almene boliger. Det betyder, at en boligblok i Bispehaven og flere i Gellerup ikke kan rives ned. Det samme gælder for handicapegnede rækkehuse på Langhusvej i Tingbjerg. De beboere bliver boende og indsigelsessagerne kører videre, indtil boligforeningerne vælger at trække opsigelserne tilbage.

”De beboervalgte i boligforeningerne, som har stemt for nedrivninger og frasalg af almene boliger og tvangsflytninger, har hele tiden haft grund til at sidde med en dårlig smag i munden, og nu bør de tage ansvaret for at have medvirket til ulovlig diskrimination, og stoppe den omgående eller gå af, hvis de ikke kan holde ud at lade være med at tvangsflytte menneskers og rive deres ned hjem,” udtaler Jean Thierry, der bor i Bispeparken og er aktiv i Almen Modstand.

Foto: Almen Modstand

Langt de fleste af de store almene boligområder, som har været på regeringens lister har selv løftet sig ud af listerne. Selv ud af de 17 områder, der på et tidspunkt har stået på ”omdannelseslisten” og dermed ifølge regeringen stadig skal gennemføre en ”udviklingsplan”, er det kun 5 områder, der stadig opfylder kriterierne for at stå på listen.

Så selv ud fra regeringens egne forudsætninger er tiden altså løbet fra den der lov.

”Udviklingsplanerne” består typisk af nedrivninger og frasalg af almene boliger, og tvangsflytning af beboere, selv om loven egentlig også giver andre midler, som skabelse af almene ungdomsboliger, ældreboliger og plejeboliger. Der ligger et meget stort ansvar på de boligforeninger, der har valgt at tvangsflytte beboere

Bispeparken stadig fri fra listernes greb

Der er kun 7 ”udsatte boligområder” tilbage på 2025-listerne, der
blev offentliggjort d.1. december. Bispeparken er stadigvæk helt
fri af regerings tre lister.
Antallet af såkaldte “udsatte boligområder” er dermed faldet
drastisk fra 43 boligområder i 2018.

Det viser, at de almene boligområder og beboerne har opfyldt de
ambitioner, som regeringen havde i deres kriterier for listerne.
Langt de fleste steder er det sket uden tvangsflytninger, frasalg
eller nedrivninger, og selv i ”omdannelsesområderne” er det
beboerne og det boligsociale arbejde, der har gjort den positive
forskel. Ud af de 7 ”udsatte” områder er det kun 5, der står på de
to hårdere lister. Det er et ekstra argument for, at det ikke er
rimeligt regeringen kræver, at 17 boligområder gennemfører en
”omdannelse” via en ”udviklingsplan”, når der kun er 5
boligområder tilbage på ”omdannelseslisten”.

Det er på tide at regeringen erkender, at det faktisk går rigtig
godt i de store almene boligområder, og at nedrivninger, frasalg
og tvangsflytninger skal stoppes nu. Det ville være en god optakt til EU-Domstolens dom d. 18. december, hvor generaladvokaten har foreslået, at hele lovgivningen dømmes som ulovlig diskrimination.

Uanset hvad regeringen gør, og EU-domstolen dømmer, så kan
boligforeningerne her og nu standse alle tvangsflytninger, frasalg
og nedrivninger og komme både regeringen og EU-domstolen i
forkøbet.

I Bispeparken støtter vi beboerne i de 42 handicapegnede rækkehuse på Langhusvej i Tingbjerg og alle andre, der er truet af tvangsflytninger, nedrivninger og frasalg. Vi støtter også de beboere, der er blevet tvangsflyttet fra Mjølnerparken og andre steder, og ønsker at vende tilbage til deres hjem.

Bispeparkens Helhedsplan

De første tal fra Landsbyggefonden, på økonomien i forslaget til Bispeparkens Helhedsplan, har været meget forsinkede, derfor har vi ikke holdt de planlagte møder. Planen er nu, at Bispeparkens Bestyrelse får nogle tal fra Landsbyggefonden før jul.

I det nye år håber vi at kunne give et forslag fra Bispeparkens Bestyrelse. Og ikke mindst holde møder, hvor alle vi, der bor i Bispeparken kan være med til at finde ud af, hvilket forslag til helhedsplan, vi ønsker.

Glædelig jul, ferietid, hanukkah, solhverv og godt nytår!

Læs hele december måneds nyhedsbrev her.

Åbning af Fælleshus i det Fri

Søndag d. 7. december holdt vi rejsegilde for Fælleshus i det Fri, i forlængelse af juletræsfesten, med kage og gløgg. Tak til alle der mødte op!

Fælleshus i det Fri forventes helt færdigt i løbet af nogle uger. Derefter kan det bruges af alle os, der bor i Bispeparken.

Fælleshus i det Fri er finansieret af Områdefornyelse Bispebjerg Bakke.
Foto: Louise Chiang